
De twee vrouwen sloten een verbond. Ze tasten af, meten, tellen. In de beschikbare ruimte leggen ze een mysterieus traject af, een denkbeeldige reis in 324 etappes. Femke zoekt daarin opnieuw naar een nauwe verbinding tussen expressieve, onspectaculaire bewegingen en live muziek, in combinatie met een boude maar bescheiden performativiteit. Anushka’s geluid evolueert doorheen stijlen voorbij ambient en IDM. De akkoorden in haar composities verwijzen naar Georgische polyfonie waar ze naar kijkt vanuit haar perspectief en kennis.
'Soms werken gearrangeerde huwelijken goed. 342 Mountains Between Us, van danser-choreograaf Femke Gyselinck en muzikant-componist Anushka Chkheidze, lijkt er zo een te zijn. Samen creëren de lichamen van de twee performers een visuele poëzie die zich over het geluid heen legt. Een subtiel uitgebalanceerd maar krachtig stuk.'
- Oonagh Duckworth, Pzazz
In 324 mountains between us laten ze zien hoe het gedanste vocabulaire van Femke en de elektronische composities van Anushka soms de afstand tussen hen kan overbruggen en soms ook die afstand net vergroot.
Europalia speelde voor matchmaker tussen artiesten Anushka Chkheidze en Femke Gyselinck, de ene muzikant-componist uit Georgië, de andere danser-choreograaf uit België, en initieerde deze ontmoeting.
Voor de scenografie en kostuums worden de samenwerkingen die Femke in eerdere producties aanging verdergezet: Aslı Çiçek maakt voor de voorstelling een gloedvolle scenografie en creëert een variatie op de black box die voor inspirerende beperkingen zorgt. Nel Maertens en Veronika Vimpelova staan in voor het kostuumontwerp.